Pengikut aku

Khamis, 1 Mac 2012

kahwin .



Seorang bapa bertanya kepada bakal menantunya:
"Mengapa engkau nak cepat kahwin dengan anak pakcik? Bagi 7 alasan engkau."

1. dah jumpa pasangan, harus dicepatkan kahwin (hadith)
2. nak jaga mata, hati dan kemaluan
3. nak ikut sunnah, kahwin, ajal bila2 masa sahaja
4. nak ada zuriat yg dapat bahagia dan doakan kami, mati bila2 masa aje
5. dapat beribadat dengan pahala yang berganda bila sudah punya isteri, sedangkan memandangnya sahaja sudah perolehi pahala
6. dapat merasa tanggungjawab sebagai suami dan menjadi seorang yg lebih berfikir lebih matang serta bijaksana bagaimana nak     menyara keluarga
7. nak ambil amanah ibu dan ayahnya dan jaganya serta didiknya dengan kehidupan agama
8. saya sayang dan cintakan anak pakcik ♥
wallahua'lam ^_^'




dipetik toooDia .

entry ni saje-saje je , aku tak cakap pun aku nak kahwin awal..cuma masyarakat zaman sekarang selalu berfikiran bahawa kahwin awal adalah sesuatu yang kurang atau tidak relevan . especially kepada golongan ibu bapa lah..yess , aku tahu , banyak faktor yang diorg fikir..so that's why kebanyakan ibu bapa tidak membenarkan anak-anak mereka untuk berkahwin awal..antaranya ialah kewangan lah kan ? tapi mak..tapi ayah , saya dah jumpa dah orang yang betol-betol saya cintai , jadi saya nak jaga mata , hati dan kemaluan..saya taknak berdosa..ok , itu pula kata dari sang anak..kalau korang lah , yang mane korang pilih , berdosa ataupun kahwin dan cari wang untuk sara anak bini ? kalau aku lah , kalau aku dah jumpa orang yang betol-betol aku cintai , aku rela kahwin dan cari wang untuk sara anak bini aku..sebab wang boleh je dicari di mana-mana di bumi Allah ni , kalau dosa hanya Allah je yang mampu hapuskan dosa-dosa kita..kalau dosa besar ? Wallahua'lam lah Allah nak ampunkan ke tidak dosa-dosa besar yang dh kita lakukan.. tapi sekarang ni belom jumpa lagi yang betol-betol aku cintai..hehe..lagipun aku belom lagi cukup bersedia untuk menjadi pembimbingmu wahai si isteriku tercinta..masih banyak yang mesti aku persiapkan sebelum aku melamarmu.. :)

p/s : kepada bakal isteri aku , aku menanti kehadiranmu dalam hidupku.... :P 

#tekan butang like jika anda suka :)

13 ulasan:

wanabee berkata...

aicececece....
bagus lah ..setuju dgn pendapat lu bro .

good sharing ..ada jugak lelaki yg memikirkan pasal kahwin awal ni >_<

anyway ... terkejut guwa tgk header lu ..ingat kan salah bukak blog mamat korea . wakakaka ... "si kacak" katanya....

nice ..just nice :)

iamAjaiZamri berkata...

wanabee : tq coz viewing my blog..si kacak bukan nak bangga diri tp cuma nak bersyukur dgn ape yang Allah dh bg kt gua..Alhamdulillah.. :)

Cik Ayu :) berkata...

yolo doh pendapat mun tuh...pah tu , bilo mun nok nikoh nyo..? hehehe.. ajok tuh! :p

aliya atina berkata...

Haha, tu dulu kot? skg ni tamai yg nak kahwin awal lepas usya Vanila Coklat kat TV3 tu. Lagi2 kalau kahwin pakse --"

iamAjaiZamri berkata...

cik ayu : hahaha..xtau lg lahh..haha..insyaALLAH..

aliya atina : tu dr pihak kite ni lah..nak kawen awl..ce tnye parents awk, die restu ke ?

C.M.A @ CikMoonAdnan berkata...

btol tu dik.. kalau dah kawen nnt..masih boleh je cari rezei.. kwngn xseberapa pon..xde masalah.. yg penting..kita yakin pada Allah.. sebab rezeki datangnya dari Allah..


kalau nk kawen.. jemput akak yerk.. hehehe

iamAjaiZamri berkata...

kak moon : hahaha..saya just bg pendapat je..klo dh btol2 yakin die jodoh kite , y not kite ajak nikah terus kan..huhu..saya nak kawen ? haha..lmbt lg lah..insyaALLAH saya jemput semua teman2 blogger.. :)

nabila azmi berkata...

hi..dah follow sini...ehem2..hehe..nice entry=)

miSz_cAdbuRy berkata...

follow jgak..btw,ske entry yg ne.best jer bacer

Zac Rega berkata...

Hahhhhhhhhhhh! Gambarr tuh sweeet, Sebut pasal kahwinnnn kan. Ramai kahwin muda zaman sekarang ^_^ . Ok-2 follow sini. Byeeee :)

zera eira berkata...

wahhh. ade jugak ye lelaki yang na berkomitmen pada usia yg muda nih? btw, its good! ayat last tu jiwang. heeee. :)

hud aikara berkata...

komen yg takde kena mengena dng entry; AWAK BUKAN KACAK TAPI AWAK SANGAT CUTE. HEHEHE...(suka belog ni..)

Puteri Iqa Izyan berkata...

je;es tgk kawan2 kawen awal. nak jugak tp mcm tu ah. parents tak bagi. ishhh. >.<