Pengikut aku

Khamis, 23 Jun 2011

WALIDKU HEBAT !

“Dan sesungguhnya akan kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa (pengikut) dan buah-buahan (biji-bijian). Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Yaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan ‘Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadanyalah kami akan kembali’. Meraka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”. (Al Baqarah : 155-157 )

menitis air mata aku malam2 mcm ni bila mengenangkan dugaan yang diturunkan kepada ayah aku . minggu ni mmg kuat dia diuji ALLAH SWT . lepas satu satu dugaan yang datang . tp aku lihat ketabahan di air muka ayah aku . kalau di ikutkan cubaan dr ALLAH ini takdelah seberat dugaan mereka di Palestin sana , di mana hari hari nafas mereka berada dalam keadaan yang berjaga2 . cubaan ALLAH kepada ayah aku bermula bila malam jumaat minggu lepas , rumah aku dimasuki pencuri . henset , dompet , walkie talkie ayah aku sume lesap . den semua jam tangan ayah aku n aku hilang .. ayah aku sebenarnya ahli rela , sbb 2 ade walkie talkie . abis jugaakk pencuri 2 ambik ngn charger2 skali . anggar2kan campo tolak sume  hampir RM 1000 kteorg lesap . den 2 hari after kejadian tuu , bapak aku accident plak ... nasib baik accident kecik je .. ronyok la ckit vios bapak aku . syukurlah tade pape .. dugaan yang paling paling aku nak nangis kpd bapak aku blaku ptg tadi . die pegi bli makanan untuk makan malam kteorg serumah kat pasa . den hari ni kan gaji , so bapak aku ambik la ckit duit ... after siap bli2 sume , otw balik naik motosikal lagenda aku , die sedar beg yang die letak duit tercicir . mmg die dh cari sbelum balik umah , tp myb ALLAH nk gelapkan mata , so tak jumpe . first time aku tgk bapak aku lembik balik umah sampai mak aku pegang die nak masuk umah . first impression aku , aku igtkan bapak aku accident . rupe2nye beg yang die letak duit tercicir tgh jalan . mmg kua air mata bapak aku masa 2 . aku pun mmg tahan2 je nak nangis . aku pun terus ambik motosikal aku nak ke tempat yang bapak aku lalu masa nak balik td . den blom sempat aku keluar pagar , tbe2 ade seorang cina tua , guru sekolah jugak die cakap . kteorg heran nape lak cina ni datang tibe2 . dh la xkenal . mula mula kau igtkan kawan bapak aku . tp aku tgk bapak aku pun mcm tak penah tgk . rupe2nye , die jumpa beg 2 kat tgh jalan . n nak hanta balik beg 2 . nasib baik dalam 2 ade lesen bapak aku , so cina 2 dapat la cari alamat umah kteorg . ALHAMDULILLAH . nasib baik cina 2 baiikk .. kalau lah beg 2 jumpa kat orang Melayu , ape pendapat korang ? tambah2 anak muda skang ni . nmpk gler muka bapak aku hepi after cina 2 bg balik beg die .. alhamdulillah ...



ALLAH bg ujian kt bapak aku myb ade hikmahnye sbb,
”Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari dan berikan kita petir dan kilat, kita tercari-cari dimanakah matahari, rupa-rupanya Allah hadiakan kita pelangi yang indah”
jadi jgnlah cepat putus asa bila ALLAH bg ujian kpd kita . ALLAH bg ujian kerana ALLAH syg kite . myb suh kite lebih alert lagi pada masa hadapan . myb Dia nak bg kite lebih lagi , kte tak tau .. Wallahua'lammm ..

doa aku , supaya ALLAH jauhkan drpd dugaan dugaanMu yang  besar kepada kedua2 ibu bapaku . kerana aku tidak sggp melihat mereka menangis di atas cubaanMu ya Allah .. aminn . :(

belum terlambat untuk aku ucap selamat hari bapa kepada ayah aku



WALIDKU HEBAT !
En. Zamri bin Muhammad .

Tiada ulasan: